راهنمای انتخاب نام دامنه مناسب

دامنه، دامین یا Domain چیست؟

دامنه همان آدرس سایت اینترنتی شماست. همانطورکه برای فردی که می‌خواهد به منزل شما مراجعه کند آدرس مشخصی وجود دارد، برای فردی که می‌خواهد از سایت شما بازدید کند نیاز است تا آدرس سر راست و دقیقی به او دهید و آن آدرس همان آدرس دامنه است. پس به سادگی می‌توان گفت منظور از دامنه همان آدرس سایت شماست. مانند ramasite.ir  یا digikala.com و…. برای اینکه بتوانید وارد سایتی شوید نیاز است تا دامنه را در مرورگر خود وارد کنید..

 

بنابراین، توصیه می‌کنم قبل از انتخاب نام و ثبت دامنه وب‌سایتتان، به نکاتی که در این مقاله به آنها می‌پردازم توجه کنید:

 

1- نام برند و نام دامنه یکی باشد: نکته اولی و بسیار مهمی که وجود دارد حتما از خالی بودن نام برند خود به عنوان نام دامنه مطمئن شوید. زمانی که می‌خواهید نام برند خود را انتخاب کنید از ابزارهای مختلف در جهت بررسی در دسترس بودن نام دامنه تحقیق کنید. حتی بسیاری از افراد در شبکه‌های اجتماعی نیز جستجو می‌کنند تا مشکلی در جهت ثبت نام کاربری شبکه اجتماعی با همان نام وجود نداشته باشد.

 

 

2- دامنه سایت باید کوتاه باشد: اگر نام دامنه شما طولانی و پیچیده باشد، مطمئناً کاربران در هنگام وارد کردن آن در مرورگر خود با مشکل مواجه می شوند. تا جایی که امکان دارد دامنه خود را کوتاه کنید. دامنه های کوتاه نه تنها به راحتی قابل نوشتن هستند، بلکه به خوبی در یاد کاربران می مانند.

 

3- از عبارات و کلمات رایج و یا خاطره انگیز استفاده کنید:بازاریابی زبانی و دهان‌به‌دهان هنوز هم بهترین نوع بازاریابی محسوب می‌شود. اگر واقعا می‌خواهید به گسترش سریع نام تجاری خود کمک کنید، دامنه مناسبی برای خود در نظر بگیرید. وقتی کسی نام سایت شما را به یاد نیاورد، داشتن عالی‌ترین سایت با بهترین محتوا چه سودی به حال شما دارد؟ حالا تصور کنید نام دامنه شما به‌راحتی و شیرینی هر چه تمام تلفظ شود و در ذهن ماندگار باشد، در آن‌صورت شما می‌تواند این شانس را داشته باشد تا  سر زبان‌ها بی‌افتید.

 

4- در دامنه سایت از اعداد و خط تیره استفاده نکنید:  زیرا هنگامی که کاربران نام وب سایت شما را می شنوند نمی دانند که شما در نام دامنه از عدد استفاده کرده اید (5) یا اینکه آن را به صورت حروف (five یا Panj) نوشته اید. همچنین، استفاده از خط تیره نیز مشکلات مشابهی را به همراه خواهد داشت. استفاده از خط تیره در دامنه می تواند شما را به عنوان اسپم به موتور جستجوگر بشناساند. تا جای امکان، تنها از یک خط تیره در دامنه خود استفاده کنید.

 

5- منحصربفرد بودن: قطعا برای اینکه بتوانید نام دامنه خود را ثبت کنید باید از نامی منحصربفرد استفاده کنید، اما برخی افراد از کپی نام‌های موجود با روش‌های دیگر یا غلط املایی استفاده می‌کنند. مثلا ثبت نام دامنه addidas. به هیچ وجه توصیه به انجام چنین کاری نمی‌کنیم

 

6- بررسی نام دامنه در زبان‌های دیگر: گاهی اوقات نامی که برای دامنه خود انتخاب کرده‌اید و آن نام توسط فرد دیگری ثبت شده است، در زبان‌های دیگر معانی زیبایی دارد و می توانید از آن نام‌ها استفاده کنید.

 

7- اضافه کردن کلمات دیگر به نام مورد نظر شما: برخی کلمات مانند shop، store و… وجود دارد که می توانید در کنار نام دامنه خود استفاده کنید.

 

8- انتخاب نام انسان، میوه، اشیا و…‌: اپل یا همان apple مثال بسیار مناسبی برای این بخش است. نام‌های ایرانی بسیار زیبایی وجود دارد که می‌توانید در این دسته قرار دهید و در انتخاب نام دامنه در نظر داشته باشید.

 

9- استفاده از کلمات تک املایی: اسم من منوچهر است و در جاهای مختلفی دیدم که برخی منوچهر را به صورت  Manouchehr و برخی Manoochehr می‌نویسند. همین مساله را اگر در نام دامنه خود داشته باشید دردسرهایی را خواهید داشت. سعی کنید از کلماتی استفاده کنید که فقط یک صورت املایی داشته باشند.

 

10- هدف گیری جغرافیایی: اگر خدمات و امکاناتی که ارائه می دهید مختص به یک شهر یا ناحیه است می توانید از نام آن شهر در دامنه خود استفاده کنید. مانند tehranglass.com.

چگونه از ازاد بودن یک دامنه مطلع شوم؟

پس از اینکه دامنه سایت خود را انتخاب کردید، باید ببینید که آیا این دامنه مدنظر شما در دسترس و آزاد است یا خیر. شاید با خود بگویید که سرچ کردن دامنه مدنظر راه خوبی باشد اما نه. برای در دسترس بودن دامنه سایت خود می توانید از ابزارهای بسیاری که در سطح اینترنت وجود دارند، استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما سایت whois.net است. کافیست وارد این سایت شوید و دامنه خود را وارد کنید. این سایت تمامی پسوندهای موجود و در دسترس برای دامنه انتخابی شما را چک می کند و به شما می گوید که آیا دامنه انتخابی با پسوند مدنظر شما قبلاً ثبت شده یا شما می توانید آن را بخرید.

دیدگاه ها بسته شده اند.